Allmänna villkor för konsumenter

Du är här:

Allmänna villkor för konsumenter

Alnarp Cleanwater Technology AB

Org nr: 556747-8226

Kungsgårdsvägen 8C

23456 Alnarp

040-46 26 90

Uppdaterad 2024-01-16

ALLMÄNNA VILLKOR
Dessa allmänna villkor gäller för försäljning och leverans av ACT Bioreningsverk dvs
avloppsreningssystem, regnvattenåtervinningstankar samt andra produkter som erbjuds från tid till
annan (”Produkten” enligt definitionen nedan) mellan köparen (“Köparen“) och Alnarp Cleanwater
Technology AB (“Säljaren”).

1. Tillämpning
1.1 Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller vid försäljning av Produkter. I de fall köparen är en konsument,
kompletteras villkoren av konsumentköplagen.
Installation, monteringsarbete och underhåll av Produkten omfattas inte av avtalet. Produkten
levereras från Säljarens fabrik på ett sätt som anges nedan eller som har särskilt överenskommits
mellan parterna.
1.2 “Produkten”
Betyder den produkten eller de produkter som specificerats i den av kunden godkända offerten och
som skall levereras av Säljaren till Köparen i enlighet med detta avtal.

2. Beställning och leverans
2.1 Beställning
Dessa allmänna villkor gäller för den beställning av Produkten som Köparen har gjort skriftligt eller
muntligt. Säljaren skall bekräfta mottagandet av beställningen inom rimlig tid från mottagandet och
tillhandahålla en offert med angivande av de villkor som gäller för beställningen. När Köparen har
godkänt offerten genom digital signering eller på annat sätt som överenskommits mellan parterna,
uppstår ett bindande avtal mellan parterna i enlighet med offerten.
Köparen har rätt att avbeställa Produkten i enlighet med vad som anges i konsumentköplagen. I
händelse av avbeställning och i fall där Säljaren häver köpet i enlighet med 6§ i konsumentköplagen,
får Säljaren kräva skadestånd såsom anges i lagen. Säljer förbehåller sig en ersättning med ett
normalbelopp om 10% av ordervärdet, dock högst med 10 000 kr för avbeställning respektive hävning
enligt vad som anges här. För det fall att Säljarens kostnader och förluster överstiger det angivna
normalbeloppet, kan Säljaren därutöver begära ersättning för sådana kostnader och förluster.

2.2 Leverans
Köp av Produkten är ett hämtningsköp. Det innebär att Köparen skall hämta Produkten från Säljarens
fabrik eller annat ställe som Säljaren anvisar. Säljaren skall hålla Produkten redo för hämtning inom
rimlig tid från godkännandet av offerten i enlighet med vad som angivits i detta avtal. Rimlig tid är
normalt 6 -8 veckor från godkännandet.
Säljaren skall samtidigt med Produkten leverera tillhörande material och information som är
nödvändigt för Köparens avsedda användning av Produkten och som specificerats av parterna.
Tillsammans med Produkterna, skall Säljaren också tillhandahålla en lista över material och
information som ingår i leveransen (följesedel).

2.3 Förpackning, riskens övergång
Produkter som levereras under detta avtal, skall vara förpackade på lämpligt sätt och märkta för
leverans till Köparen. Produkterna skall överlämnas till en transportör eller annan tredje part om så
begärs av Köparen. Samtliga transport-, försäkrings- och andra leveranskostnader, inklusive speciella
förpackningskostnader, skall betalas av Köparen. Risken går över på Köparen när tiden att hämta
Produkten är inne.


2.4 Leveransgodkännande
Inom trettio (30) dagar från mottagande av leveransen, har Köparen rätt att returnera felaktiga
Produkter tillsammans med skriftlig beskrivning av de fel som Köparen vill göra gällande. I fall Köparen
inte returnerar felaktiga Produkter inom ovanstående tid, eller under samma tid meddelar Säljaren om
brist i Produkter, skall leveransen anses ha blivit accepterad av Köparen och fullgjord av Säljaren. Om
Köparen returnerar Produkterna eller meddelar om brist enligt ovan, skall Säljaren utan dröjsmål
avhjälpa felet eller bristen. För klargörande, utan hinder av denna bestämmelse gäller Säljarens
garantier för Produkten.

 
2.5 Konsekvenser av dröjsmål
För det fall att Säljaren upptäcker att han inte kan hålla Produkten redo för leverans inom den angivna
tiden, skall han informera Köparen om dröjsmålet. Säljaren skall ange när leverans kan ske istället och
vilka åtgärder som har vidtagits för leveransens genomförande. Köparen skall inom skälig tid från
meddelandet informera Säljaren om Köparen vill hålla fast vid köpet enligt Konsumentköplagen.
Vid Säljarens dröjsmål får Köparen hålla inne betalningen enligt Konsumentsköplagen. Köparen får
välja mellan att kräva att Säljaren fullgör köpet enligt och att häva köpet. Köparen får dessutom kräva
skadestånd av Säljaren.


3. Kvalitet, fel, garantier och påföljder
3.1 Kvalitet
Produkterna skall vara tillverkade i enlighet med god sed på marknaden och uppfylla de kvalitetskrav
som särskilt överenskommits skriftligen mellan parterna. Vad som avses med fel regleras i
Konsumentköplagen.

 
3.2 Garantier
Säljaren garanterar under 36 månader från leveransen att ingående komponenter och material är fria
från väsentliga fel, om ej annat anges i offerten. Garantin omfattar Produkten och dess komponenter
men inte tjänster och leveranser som tillhandahålls av tredje part. För vissa Produkter, eller delar av
Produkter kan garantitiden vara avvikande från vad som anges ovan i enlighet med vad som
meddelas av Säljaren i offerten.


3.3 Påföljder vid fel
Är Produkten felaktig enligt Konsumentköplagen får Köparen kräva avhjälpande, omleverans,
prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Köparen får dessutom kräva
skadestånd. Han får även hålla inne betalningen.
Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att Produkten avlämnades, skall anses ha funnits vid
avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med Produktens eller felets art.
Om Säljaren bryter mot angivna garantier, skall han utan dröjsmål avhjälpa felet eller ersätta den
felaktiga Produkten med en ny felfri Produkt. Säljaren förbehåller sig rätten att avgöra om en felaktig
del skall repareras eller utbytas.


3.4 Reklamation
Köparen får inte åberopa att Produkten är felaktig, om han inte lämnar Säljaren meddelande om felet
inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som
lämnas inom två månader efter det att Köparen har märkt felet skall alltid anses ha lämnats i tid.
Reklamerar Köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot Produkten, förlorar han rätten att
åberopa felet, om inte annat följer av garanti eller utfästelse.
Har Köparen upptäckt felet, får han inte installera Produkten innan Säljaren har beretts tillfälle att
åtgärda felet. Gör Köparen det, förlorar han rätten att åberopa felet.
Köparen får alltid åberopa felet om Säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder
eller om felet är sådant som avses i 18§ Konsumentköplagen.

3.5 Begränsning av ansvar
Den som anser sig ha lidit skada skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar
han det, får denne själv bära en motsvarande del av förlusten.
Köparens rätt till skadestånd omfattar inte ersättning för förlust i näringsverksamhet.
Med undantag för det som uttryckligen angetts ovan, ansvarar Säljaren inte för fel eller brist i
Produkten. Säljarens ansvar för indirekta skador begränsas i enlighet med vad som anges i
Konsumentköplagen.
För att garantin skall gälla, skall installationen av Produkten vara utförd enligt installationsmanualen
samt av en entreprenör som Säljaren har godkänt eller som annars besitter tillräckliga kvalifikationer
för installationen av Produkten. För regnvattenåtervinningsanläggningar – villasystem så skall för att
garantin skall gälla, produkten alltid och endast installeras av en av säljaren godkänd entreprenör.
Vidare skall Köparen uppfylla krav avseende skötsel och underhåll av Produkten som anges i detta
avtal. Garantin omfattar inte fel och brister som har orsakats av Köparens agerande eller brister i
underhåll.

 
4. Support och service
4.1 Support
Säljaren skall tillhandahålla Köparen support och service i enlighet med vad som angivits i Underhållsoch serviceavtal, dock förutsatt att parterna har ingått ett sådant avtal.


5. Köparens skyldigheter
5.1 Mottagande av leverans
Köparen skall hämta Produkten eller ta emot leverans och medverka till köpet på ett sätt som skäligen
kan förväntas av Säljaren. Köparen bör vid mottagande av leverans undersöka om Produkten eller
dess komponenter saknas eller är synligen skadade.
Köparen skall själv ansvara för att upprättade ritningar och övriga handlingar samt av Säljaren givna
instruktioner om installation av Produkten noggrant följs och att installationsarbetet i övrigt utförs på ett
ändamålsenligt sätt. Säljarens handlingar och instruktioner för installation är uteslutande avsedda för
fackmän.

 
5.2 Skötsel och underhåll
Köparen skall hålla Produkten och dess alarmfunktion under regelbunden uppsikt. Om alarmet har
aktiverats eller om Köparen har annan anledning att misstänka att Säljarens garantiåtagande kan
komma att åberopas, skall Köparen snarast möjligt underätta Säljaren om detta.

Köparen skall utföra de underhållsåtgärder som framgår av Produktens användarhanledning. Säljaren
rekommenderar att Köparen tecknar ett Underhålls- och serviceavtal för underhåll av Produkten om så
anges i offerten.
Köparen är medveten om de krav som anges i offerten vid respektive Produkt, exempelvis att endast
normalt hushållsspillvatten får belasta ACT Bioreningsverk. Takmaterialet påverkar kvaliteten på
regnvattnet. Vi rekommenderar därför inte vattenuppsamling från obehandlat plåt, gräs-, moss- och
halmtak eller hängrännor av koppar, zink, aluminium. Asbesthaltiga tak får inte användas för att samla
upp vatten till användning till toalettspolning och klädtvätt. Säljaren tar inget ansvar för eventuella
konsekvenser av att Köparen avviker från dessa krav. För klargörande kemikalierester,
backspolningsvatten från vattenfilter, vatten som töms från bassänger och liknande, icke- organiskt
material, fasta partiklar eller produkter innehållande textilier eller syntetmaterial får inte belasta ACT
Bioreningsverk eller regnvattenåtervinningssystemen. Med “hushållsspillvatten” avses bad-, disk- och
tvättvatten samt toalettavlopp.
Köparen svarar för att avloppsrören och eventuella andra komponenter som leder det orenade
hushållsspillvattnet fram till avloppssystemet är i gott skick för att undvika att regn- och grundvatten
genom otäta rör kan komma att skapa en överbelastning. Köparen ansvarar också för att eventuell
slamavskiljare (“trekammarbrunn“) som inte levererats av Säljaren inte ger upphov till slamflykt.

5.3 Pris och betalning
Köparen skall betala till Säljaren ett pris för Produkten som anges i Säljarens vid varje tid gällande
prislista eller i en offert som har accepterats av Köparen. För det fall att kostnaderna för råvaror,
material eller tjänster som är behövliga för leverans av Produkten väsentligen ökat under tiden mellan
det att ett avtal har ingåtts och tidpunkten för leverans, ska Säljaren ha rätt att höja priset i
motsvarande mån.
Priset ska betalas i förskott eller med godkänd kreditprövning efter leverans, 10 dagar netto. Ändringar
och tilläggsbeställningar faktureras särskilt efter leveransen. Köparen kan välja finansiera sitt köp
genom kredit eller lån enligt erbjudandet som tillhandahålls av Wasa kredit. Köparen ska dock även i
detta fall betala priset enligt ovan.
Säljaren förbehåller sig äganderätten till Produkterna tills det att Köparen har betalat priset enligt
avtalet.

5.4 Fakturering
Säljaren får fakturera Produkterna vid leverans eller vid annan tidigare tidpunkt före det att Köparen
blir betalningsskyldig i enlighet med detta avtal.
5.5 Köparens ansvar, påföljd vid försenad betalning
För det fall att Köparen inte har betalat Produkterna i enlighet med vad som anges i detta avtal, skall
Köparen utge dröjsmålsränta enligt lag. Säljaren får dessutom göra gällande andra påföljder enligt
detta avtal och tillämplig lag.
För betalningspåminnelser utgår en särskild avgift enligt lagen om ersättning för inkassokostnader.
Om Köparen i övrigt begår ett väsentligt avtalsbrott, har Säljaren rätt att häva köpet och kräva
skadestånd enligt Konsumentköplagen.
6. Begränsning av ansvar
6.1 Begränsning till direkta skador

Med undantag av vad som följer av Konsumentköplagen, är inte i någon part skyldig att ersätta den
andra parten för indirekt- eller följdskada, eller skada på grund av förlorad eller oanvändbar data,
förlorad vinst, förlorade besparingar eller förlorade intäkter, oavsett om sådan skada har kunnat
förutses.

 
7. Tvister
7.1 Förlikningsdiskussioner
Parterna skall använda bästa ansträngningar för att förlika tvisterna genom förlikningsförhandlingar.

 
7.2 Lagval, tvistelösning
Tvister med anledning av tolkning eller tillämpning av detta avtal skall avgöras enligt svensk lag av
svensk domstol. Köparen kan också vända sig till den kommunala konsumentvägledaren eller till
Allmänna reklamationsnämnden.

 
8. Övrigt
8.1 Befrielsegrunder
Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt avtalet om
underlåtenheten har sin grund i omständighet som ligger utanför parts kontroll och som förhindrar,
avsevärt försvårar eller försenar fullgörande därav (“Befriande omständighet”). Såsom Befriande
omständighet skall anses krig, krigshandling, myndighets åtgärd, nytillkommen eller ändrad
lagstiftning, konflikt på arbetsmarknad och därmed jämställda omständigheter. Så snart hindret upphör
skall förpliktelsen fullgöras på avtalat sätt.

 
8.2 Behandling av personuppgifter
Om Köparen lämnar sina personuppgifter eller om personuppgifter registreras i samband med ett
besök på hemsidan, används de av Säljaren för kundkommunikation och för administration av
produkter och tjänster och för att uppfylla rättsliga skyldigheter som Säljaren har. Personuppgifterna
utgör också underlag för marknads- och kundanalyser och affärsuppföljning och –utveckling.
Personuppgifterna kan också användas för marknadsföringsändamål om du inte har begärt spärr för
direktmarknadsföring.
Köparen har rätt att kontrollera de uppgifter som gäller denne, rätt att kräva att en felaktig eller
bristfällig uppgift rättas samt att en uppgift som med hänsyn till ändamålet med behandlingen är
onödig eller föråldrad utplånas.
Köparen har också rätt att förbjuda att hens uppgifter används till direktmarknadsföring genom att
kontakta registerföraren. Köparen kan också förhindra marknadsföring riktad till Köpearen på basis av
Köparens nätbeteende.
Alnarp Cleanwater Technology AB är personuppgiftsansvarig för Köparens uppgifter. Om Köparen vill
få information om vilka personuppgifter om dig som behandlas av Alnarp Cleanwater Technology AB,
kan hen begära det skriftligt på adressen:

Alnarp Cleanwater Technology AB
234 56 Alnarp. (Besöksadressen är Kungsgårdsgatan 8C, Alnarp)

 
Säljaren skyddar Köparens personuppgifter ytterst omsorgsfullt genom att använda lämpliga
dataskydds- och datasäkerhetsmedel. Exempel på det är bland annat preventiv och reaktiv
riskhantering, systemtekniska åtgärder inkl kryptering, säkerställning av kunnandet hos personalen
som hanterar personuppgifter genom utbildning och utvärdering samt omsorgsfullt val av
underleverantörer. Säljaren uppdaterar fortlöpande intern praxis och anvisningarna på behörigt sätt.
Säljaren förvarar Köparens uppgifter minst så länge som kundförhållandet varar. När kundförhållandet
upphör, beror förvaringstiden på uppgiften och dess ändamål. Till exempel uppgifter om
kundkännedom bevaras i fem år efter kundförhållandet har upphört och uppgifterna om potentiella
kunder bevaras i max sex månader efter att det blivit uppenbart att ett potentiellt kundförhållande inte
är aktuellt. Säljaren iakttar lagstadgade skyldigheter när den bevarar uppgifter.
Säljaren strävar efter att hålla personuppgifterna korrekta och aktuella genom att radera onödiga
uppgifter och uppdatera föråldrade uppgifter.

 
8.3 Hela avtalet
Detta avtal utgör hela avtalet mellan parterna avseende Produkten och det ersätter samtliga tidigare
diskussioner, förhandlingar, utfästelser och överenskommelser.